Krízové brzdenie – ako na to?

Občas sa nám stane situácia v premávke kedy musíme naplno zabrzdiť – tzv. krízové brzdenie. Vtedy sa každý centimeter počíta a treba povedať že brzdná dráha rastie kvadraticky, čiže pri dvojnásobnej rýchlosti je štvornásobná brzdná dráha, a to platí len na suchom asfalte. Na akomkoľvek inom povrchu je brzdenie dlhšie. K tomu ešte treba prirátať reakčný čas vodiča, ktorý je asi 1s.

Správne sa krízovo brzdí tak, že zatlačíte brzdový pedál nadoraz celou silou, a vytlačíte aj spojkový pedál, aby nezdochol motor. Keď ide motor tak je aktívny aj posilovač riadenia a najmä posilovač bŕzd, ktoré sú v krízovej situácie veľmi potrebné. Môžete cítiť aj vibrovanie pedálu a počuť buchot. To sa aktivoval systém ABS.

ABS je veľkým pomocníkom pri krízovom brzdení a už niekoľko rokov je povinný v každom vyrobenom aute, takže či máte nový Opel Astra, Opel Corsa alebo Opel Zafira určite je v ňom aj ABS. Je to systém, ktorý zabezpečuje, aby sa nezablokovali kolesá pri intenzívnom brzdení, čím skracuje brzdnú dráhu na najnižšiu možnú. Okrem toho vám umožňuje pri brzdení aj udržiavať smer jazdy alebo ho mierne meniť. Ste tak schopný aj obísť prekážku napríklad.